O šírení iniciatívy

Za kľúč k úspechu tejto iniciatívy považujem jej rozšírenie medzi ľuďmi. Médiá si nás začnú všímať až vtedy, keď tu bude určité kritické množstvo ľudí, taktiež adresáti výziev budú inak reagovať. Takže, ak chceme byť naozaj úspešní, mali by sme nie iba posielať jeden e-mail za týždeň na úrady, ale aj šíriť info o iniciatíve vo svojom okolí, ktoré o nej možno ešte nepočulo. Ja sa o to už vyše mesiaca snažím a došiel som k nasledovným poznatkom.

Šírenie cez facebookovú stenu je takmer zbytočné - má to minimálny efekt, ľudia na tieto správy nereagujú. Možno keby sme k tomu pridali nejakú bláznivú fotku s pozitívnou emóciou...?

Osobné e-maily, resp. správy cez Facebook sú úspešnejšie, ale len za predpokladu, že mám s daným človekom vybudovaný kanál a zvykneme si občas niečo napísať a aj na seba reagovať. Čím väčší kredit u kamaráta mám, tým väčšia šanca, že na moju výzvu zareaguje.

Najspoľahlivejším, hoci najpomalším kanálom šírenia je osobný rozhovor. A tak som to začal zahŕňať do svojich osobných rozhovorov, väčšinou len 2-3 vety, žiadna veľká prednáška. Ak ho to zaujme, rozvinieme viac.

Zistil som, že u niektorých ľudí mám niekedy obavy, či to spomenúť, lebo neviem, ako to prijmú - či sú podobnej hodnotovej orientácie a hlavne, či sú ochotní sa baviť o politike všeobecne. Takže si budujem svoju odvahu a snažím sa prelamovať túto bariéru. Niekedy som prekvapený nečakanými odozvami, aj pozitívnymi, aj negatívnymi. V každom prípade mi to pomáha lepšie spoznávať svojich kolegov a kamarátov po stránke hodnôt a občianskeho aktivizmu. Po prvých ostýchavých krokoch to už ide ľahšie.

Najlepšia odozva je od ľudí, ktorí už sú aktívni: lídri neziskových organizácií, občianski aktivisti, ľudia, ktorí pravidelne komunikujú so štátnymi úradmi a uvedomujú si, že s nimi treba niečo robiť. U nich je najväčším problémom čas - keď si ho však už na interakciu nájdeme, zväčša ich to zaujme a snažia sa zapojiť. Takže, ak máte vo svojom okolí nejakú iniciatívu alebo neziskovku a niekoho tam poznáte, skúste ich osloviť prednostne, či už o iniciatíve VJEDNOTEJESILA počuli.

Ďaleko najväčšia skupina sú však ľudia, ktorí sa boja. Vyťahujú na mňa obavy zo sledovania tajnou službou, obavy z poškodenia si mena svojho alebo firmy, ak sa objavia na zozname zasielateľov, a pod. Tam som dosiaľ bol bezmocný, ale už mám tiež vymyslené stratégie presviedčania. Napr. môžeš si vytvoriť nový e-mailový účet na pseudonym a posielať to z neho - tu si však treba dať pozor, aby výzvy ku nemu pravidelne chodili a nezabudol na to. Zatiaľ som to neodskúšal v praxi.

Podeľte sa aj vy o tom, ako šírite túto aktivitu v okolí.

Michal Žarnay

Zdieľaj tento obsah

 

Počet príspevkov v diskusii:

 

Diskusia

 

Informačné e-maily

Vyberte si témy, na ktorých odber sa chcete prihlásiť alebo odhlásiť: