Pridané používateľom VJEDNOTEJESILA dňa Pi, 23. september 2016 - 22:30
Tlačový odbor kancelárie Ministra vnútra SR dnes začalo e-mailom posielať odpovede na žiadosti, ktoré ste spolu s nami tento týždeň poslali (odpoveď v plnom znení nájdete pod článkom). V prvom rade by sme radi vyjadrili vďaku za promptnú reakciu, v ktorej sa detailne vyjadrujú ku kompletnému obsahu našich žiadostí.
Posledným odstavcom našeho e-mailu sme sa snažili minimalizovať pracovnú záťaž na príjemcu e-mailu. Zasielanie individuálnych odpovedí však znamená, že táto snaha nebola pre potreby tlačového oddelenia dostatočná. Keďže našim cieľom nie je vytvárať úradníkom duplicitnú prácu, pre budúcnosť sa to pokúsime napraviť.
Množstvo žiadostí má vyjadrovať záujem širokej verejnosti a dosiahnuť tak tlak, ktorý sa nebude dať ignorovať.
Z odpovede usudzujeme, že prvý krok k náprave bude, ak budú e-maily identické. Prosíme vás teda, aby ste pokiaľ možno nemenili obsah nami zverejneného e-mailu (samozrejme iba v prípade, že sa s obsahom plne stotožňujete).
Rozsah odpovedí nás pozitívne prekvapil. Zároveň však znamená, že je náročné sa v odpovedi zorientovať. Podstatné pre nás je nasledovné:
Musíme vytvoriť žiadosť, ktorá bude spĺňať potrebné náležitosti, jasne identifikuje prípad a bude obsahovať iba otázky zodpovedateľné bez toho, aby to ovplyvnilo vyšetrovanie.
Našim prvotným cieľom v tejto komunikácii je zistiť, či má momentálne v prípade konať prokurátor, vyšetrovateľ alebo niekto iný. Na základe toho budeme vedieť či ďalšie informácie zisťovať od Generálnej prokuratúry, Ministerstva vnútra alebo Ministerstva spravodlivosti.
Ako nám poradil jeden náš aktívny fanúšik, následne budeme môcť monitorovať pokrok vyšetrovania aj otázkami, ako napríklad:
- koľko strán má spis
- koľko svedkov/podozrivých sa vypočulo
- koľko dôkazov sa zaevidovalo,
- kedy bol urobený posledný záznam do spisu
- koľko má príloh
- atď...
Nezabúdajme, že našim cieľom nie je zistiť utajené informácie, ale dať zodpovedným najavo, že verejnosti záleží na vyšetrení prípadu a že sa v maximálnej možnej miere zaujíma aj o jeho priebeh.
Prosíme teda všetkých z vás, čo by ste s obsahom žiadosti vedeli pomôcť, aby ste sa zapojili do jej spoločného zostavovania. Potrebujeme pomoc od právnikov
Dňa 23.9.2016 (piatok) 12:44 sme obdržali od JUDr. Ivany Belkovej na e-mail info@vjednotejesila.sk odpoveď na našu žiadosť:
infomv@minv.sk
info@vjednotejesila.sk a zopár ďalším občanom...
KM-TO-2016/004738 - výzva na doplnenie žiadosti o informácie
Dobrý deň,
dňa 18. septembra 2016 bolo Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky doručené podanie, učinené elektronickou komunikáciou z adresy igor@furdik.com, ktorým žiadate o poskytnutie informatívnych údajov, týkajúcich sa označenia možností, akými sa občan Slovenskej republiky môže dozvedieť o stave trestného konania. V tejto spätosti ste konkretizovali, avšak značne vágne, tzv. „vyšetrovanie podozrenia z daňového podvodu osoby L. B.“. Odpoveď Ministerstva vnútra Slovenskej republiky žiadate elektronickou formou s dôvetkom, že v prípade, ak už Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky obdobný e–mail obdržalo a recipročne zaslalo odpoveď, máme považovať Vašu korešpondenciu za bezpredmetnú.
V nadväznosti na predmet Vášho dopytu, ktorý vykazuje informatívny charakter Vám poskytujeme odpoveď podľa zákonných úprav, vykazujúcich k predmetu Vášho podania vzťah. Týmito sú Trestný poriadok a zákon číslo 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o slobode informácií“).
Označený trestný kódex upravuje v ustanovení § 69 právo nazerania do spisov, ktoré patrí medzi významné procesné oprávnenie strán a ich zástupcov. Právo nazerania do spisov vo svojej podstate znamená nadobúdať informovanosť o konkrétnom trestnom konaní. Dôsledkom výkonu tohto práva je aj garancia, že ten, o koho právach je vedené konanie, je informovaný o skutkovej matérii, ktorá tvorí podklad pre rozhodnutie a zároveň umožňuje zvažovať včasné a riadne predkladanie návrhov, žiadostí a opravných prostriedkov. Osoby oprávnené nazerať do spisu sú v podstate taxatívne druhovo vymedzené subjekty, ktorými sú obvinený, obhajca, poškodený, zúčastnená osoba, splnomocnenec, zákonný zástupca poškodeného a zúčastnenej osoby (pri obmedzení spôsobilosti na právne úkony alebo pozbavení tejto spôsobilosti), vyšší súdny úradník, súdny tajomník a probačný a mediačný úradník. Trestný poriadok však počíta aj s alternatívou nazretia do spisu osobám, ktoré tento úkon učiňujú z dôvodu potreby uplatnenia ich práv. V takom prípade súhlas udeľuje v prípravnom konaní orgán činný v trestnom konaní (policajt, prokurátor) a v konaní pred súdom predseda senátu. Osobitnou kategóriou je nazeranie do spisu znalcom (§ 145 ods. 1 Trestného poriadku) a rovnako právo štátnych orgánov nazerať do spisu podľa osobitných právnych predpisov (napríklad právo verejného ochrancu práv podľa zákona číslo 564/2001 Z. z. o verejnom ochrancovi práv v znení neskorších predpisov, § 17).
Konzekvenciou uvedeného je, že v iných prípadoch je nazeranie do spisov a tým získanie informácií o trestnom konaní, podľa Trestného poriadku, vylúčené.
Okrem tohto procesného oprávnenia Trestný poriadok predvída aj poskytovanie informácií o trestnom konaní verejnosti, prostredníctvom ich zverenia hromadným oznamovacím prostriedkom (§ 6 Trestného poriadku). Poskytovanie informácií je rigorózne viazané na uplatnenie takého spôsobu, ktorým sa zabráni, aby bolo zmarené alebo sťažené objasnenie veci, prihliadajúc na rešpektovanie ústavnej zásady prezumpcie neviny (článok 50 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky), ochranu osobných údajov a ochranu tajomstiev a práv upravených osobitnými zákonmi (napríklad bankové tajomstvo, utajované skutočnosti, daňové tajomstvo..).
Sféru poskytovania informácií garantuje Ústavou Slovenskej republiky ustanovené právo na informácie (článok 26 odsek 1). Subjektívne právo na informácie je možné bez udania dôvodu uplatniť podľa zákona o slobode informácií. V relácii na Vami určenú oblasť, t. j. „vyšetrovanie“, je nutné rešpektovať zakazujúcu právnu normu, obsiahnutú v § 11 ods. 1 písm. d) zákona o slobode informácií, podľa ktorého povinná osoba obmedzí sprístupnenie informácie alebo informáciu nesprístupní, ak sa týka rozhodovacej činnosti súdu vrátane medzinárodných súdnych orgánov alebo orgánu činného v trestnom konaní okrem informácie, ktorá sa sprístupňuje podľa osobitného predpisu, rozhodnutia policajta v prípravnom konaní podľa druhej časti druhej hlavy piateho dielu Trestného poriadku a informácie o vznesení obvinenia vrátane opisu skutku, ak ich sprístupnenie nezakazuje zákon alebo ak ich sprístupnenie neohrozuje práva a právom chránené záujmy. Výkladom citovaného ustanovenia možno dospieť v podmienkach Ministerstva vnútra Slovenskej republiky (Policajný zbor) k záveru, že zložka povinnosti je viazaná na zverejňovanie:
- rozhodnutí policajta (§ 10 ods. 8 písm. a, písm. c Trestného poriadku), vydaných v prípravnom konaní podľa piateho dielu druhej hlavy druhej časti Trestného poriadku za predpokladu, že ich sprístupnením nie sú ohrozené práva a právom chránené záujmy, alebo za predpokladu, že toto nezakazuje zákon,
- informácií o vznesení obvinenia, vrátane opisu skutkových okolností trestne relevantného deja za predpokladu, že ich sprístupnením nie sú ohrozené práva a právom chránené záujmy, alebo za predpokladu, že toto nezakazuje zákon.
Obmedzenie sprístupnenia informácií musí povinná osoba, v danom prípade Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky realizovať tak, aby dosiahnutie účelu trestného konania nebolo sťažené, alebo zmarené.
Uvažujúc v intenciách „vyšetrovania“, hlavným gestorom poskytovania informácií v podmienkach Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, je kancelária ministra vnútra Slovenskej republiky, ktorá vedie evidenciu všetkých žiadostí doručených ministerstvu. Týmto je vyčerpaná odpoveď na otázku, týkajúcu sa štátneho orgánu, ktorému je nutné vo Vami vymedzenej oblasti záujmu, v prípade zváženia takého postupu, podať žiadosť podľa zákona o slobode informácií.
Doposiaľ uvedené znamená, že rovnako Trestný poriadok, ako aj zákon o slobode informácií stanovujú prísne podmienky poskytovania informácií z trestných konaní. Tento stav je však prirodzeným dôsledkom postavenia trestného práva v systéme právnych odvetví, nakoľko trestné právo je prostriedok ultima ratio (krajný prostriedok), ktoré nastupuje až v momente, keď možnosti aplikácie iných právnych odvetví nepostačujú, alebo zlyhali.
V spätosti s terminológiou trestného práva Vám vo všeobecnej rovine dávame do pozornosti, že prípravné konanie o trestných činoch sa vykonáva vo forme vyšetrovania a skráteného vyšetrovania. Prípravné konanie je úsek od začatia trestného stíhania (§ 199 Trestného poriadku) do podania obžaloby, návrhu na schválenie dohody o uznaní viny a prijatí trestu alebo právoplatnosti rozhodnutia orgánu činného v trestnom konaní vo veci samej. Trestné konanie je konaním podľa Trestného poriadku. Uvedené interpretujeme z dôvodu, že otázka stavu konania môže byť v závislosti od jeho štádia, v pôsobnosti iných štátnych orgánov, odlišných od Ministerstva vnútra Slovenskej republiky. Táto okolnosť má totiž svoj právny význam najmä z pohľadu zákona o slobode informácií.
V závere Vám vo vzťahu k tejto právnej úprave ozrejmujeme, že žiadosti podľa zákona o slobode informácií musia spĺňať náležitosti uvádzané v zákone o slobode informácií (§ 14). Zásadným momentom je, že zo žiadosti musí byť identifikovateľné, akej informácie sa subjekt domáha, t. j. skutočný význam žiadosti musí byť konformný s jej interpretáciou uskutočňovanou povinnou osobou. Konvalidovať opačný stav je možné výzvou povinnej osoby na doplnenie žiadosti s následkami ustanovenými v zákone o slobode informácií.
V kontexte celého listu Vám dávame do pozornosti, že Vami uvádzané „vyšetrovanie podozrenia z daňového podvodu“, nie je dostatočne konkretizované skutkovými okolnosťami, t. j. okolnosťami, s ktorými je spájaný prvok protiprávnosti. Z tohto dôvodu nie je možné v danom momente na Váš dopyt adekvátne reagovať.
Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky bolo doručených viacero podaní s totožným obsahom, ako je podanie ktorého odpoveďou je tento list. Vzhľadom na formuláciu požiadavky cit. „V prípade, že ste podobný email už obdržali a mnou žiadané informácie poslali na uvedenú adresu, prosím považujte môj email za zodpovedaný.“, odoslaním tejto odpovede považujeme všetky neskoršie podania s totožným obsahom v zmysle požiadavky odosielateľov za vybavené.
S pozdravom
JUDr. Ivana Belková
Tlačový odbor
Kancelária ministra vnútra
Ministerstvo vnútra SR
Pribinova 2, 812 72 Bratislava
Tel.: 02/5094 4624
Fax: 02/5094 4397
e-mail: Ivana.Belkova@minv.sk
Ďalším krokom iniciatívy VJEDNOTEJESILA je Pripravujeme doplnenie žiadosti
Počet príspevkov v diskusii: